Grankulla FBK:n historiikki |
1909 |
Maassamme hoidettiin paloturvallisuutta lähinnä talkootyönä. Joissakin paikkakunnissa oltiin jo perustettu vapaa palokuntia Amerikan malliin ja pääkaupungeissa oltiin perustettu varsinainen palokuntia. Kauniaisten huvilayhdyskunta perustettiin AB Grankulla samoihin aikoihin kun rautatie valmistui. |
1910 |
Koska paloturvallisuus maksoi silloin kuten nykyään paljon rahaa, järjestettiin vuonna 1910 arpajaiset. Arpajaiset tuottivat 2080 mk ja 15 penniä. AB Grankulla myönsi tontin tulevalle paloasemalle, mutta sijaintia pidettiin sopimattomana. Yhtiö lahjoitti toisen tontin, mutta joutui perumaan koska tontti myytiin. Tämän jälkeen myönnettiin tonttitilaa välittömästi rautatien eteläpuolella ja Thurmanin puistotien itä puolella. |
1912 |
Syksyllä 1912 palokomission laskuun tontille rakennettiin varasto rakennusmestari Nordqvistin johdolla. Vaja maksoi 967,16 mk, samaan aikaan ostettiin palokalustoa Helsingin legendaarisen palopäällikön Waseniuksen avustuksella. Palokalusto maksoi 1275,40 mk. |
1913 |
Tästä vuodesta lasketaan Grankulla Frivilliga Bradkår rf perustetuksi, säännöt vahvistetuksi 12. marraskuuta 1913, palokomitea luovutti vastaperustetulle yhdistykselle aseman, kaluston ja kassan, K.Sucksdorff oli yhdistyksen ensimmäinen puheenjohtaja.
Pöytäkirjan mukaan Grankulla Frivilliga Brandkår rf oli vuoden lopussa 19 aktiivisia ja 8 passiivisia jäseniä. Palokunnan ensimmäisessä varsinaisessa vuosikokouksessa O.W.Fagerholm valittiin puheenjohtajaksi. |
1914 |
Vuonna 1914 pidettiin 1 harjoitus ja 2 tulipaloa (yksi tulipaloista oli pienehkö ja toinen luultavammin epäonnistunut), samoten oli ongelmia löytää sopiva johto aktivoidakseen palokunnan toimintaa. Palokunnan vahvuus nousi 22 aktiiviseen ja 40 passiiviseen jäseneen. |
1915 |
Vuonna 1915 Grankulla Frivilliga Brandkår rf. otti ensimmäisen askeleen kohti puolivirallista kunnallista instituuttia. VPK otti vastuun Kauniaisten huvilayhdyskunnan paloturvallisuudesta. |
1921 |
1. syyskuuta 1921 ilmoitettiin että ns. Nybergska huvila ”Andelslaget” Lifsmedel tarjottiin myytäväksi 150.000,- mk VPK:lle. Tarjous oli voimassa 10. syyskuuta asti. |
1921-1922 |
Ompeluseura lahjoitti VPK:lle 14.051,50 mk. Rahoilla ostettiin moottoriruisku merkiltään ”Tikkakoski” (”varsin vaatimaton mittasuhde”) ja tupla määrä letkuja. Ensimmäinen moottoriruisku osoittautui huonoksi ja se palautettiin, myös uudempi moottoriruisku jäi käyttökelvottomaksi muutaman vuoden kuluessa. Moottoriruisku korvattiin ”Evenrud” merkkisellä moottoriruiskulla. |
1925 |
23. lokakuuta 1925 Grankulla Frivilliga Brandår rf. kirjoitti ensimmäinen sammutussopimuksen Grankulla ”kauppalan” kanssa. |
1931-1932 |
1931 ja 1932 oli ainutlaatuinen kauppalan rajojen sisäpuolella ei sattunut ainuttakaan tulipalohälytystä. |
1939-1940 |
Vuonna 1939 Grankulla kauppalassa ei ollut ainuttakaan tulipaloa (tämä oli varsin suotuisaa, koska palokunnan kalusto oli vuosina 1939-1940 armeijan käytössä sodan johdosta)
Vuonna 1940 mainitaan ensimmäistä kertaa bensiinitankin hankinnasta VPK:lle. Tankkiin mahtui 1500 litraa. Tämä oli alku hyvin tunnetuksi tulleesta bensa-asemasta kauniaislaisten keskuudessa. Shell otti vastuun bensiiniasemasta myöhemmin. Nykyään bensiiniasema on lopettanut toimintansa. |
1944 |
Surullisin päivä vpk:n historiassa sattui 26. helmikuuta 1944, tuolloin Grankulla FBK sai hälytyksen Helsinkiin sammuttamaan tulipaloja, raskaan pommituksen jäljiltä. Palokunnan ”kaukoauto” ”Oskar Wikstedt” lähti kohti Helsinkiä, mutta matka loppui jo Kiloon. Auto joutui auto onnettomuuteen. Tämän johdosta palokunnan päällikkö G.Nyqvist, vara palopäällikkö O.Nyberg ja I. Johansson kuolivat ja kaksi palomiestä loukkaantui vakavasti. |
1949 |
Vuonna 1949 liittyi Grankulla FBK Mellersta Nylands Brandkårsförbundiin, huolimatta palokunnan hallituksen kielteisestä kannanotosta liittoon liittymisestä. |
1954 |
Vuonna 1954 palokunnan poikaryhmä ”nuoriso-osasto” perustetaan jälleen, poikia oli tuolloin parikymmentä. |
1957 |
Vuonna 1957 palokunta otti askeleen kohti parempaa työturvallisuutta. Palokunnan naiset lahjoittivat ensimmäiset paineilmalla toimivat savusukellukseen tarkoitetut paineilmalaitteet. Tämän jälkeen voitiin pelastaa henkiä ja omaisuutta savun täyttämissä huoneista. Vanhoilla raitisilmanaamareitten kanssa oli varsin hankalaa, naamariin kiinnitettiin letku joka jätettiin ulos ja tämän avulla hengitettiin raitista ilmaa. |
1962 |
Vuonna 1962 juhlittiin palokunnan 50-vuotis juhlaa sammutusnäytös keskustassa, kauppalan poikki kulkeva paraati, ulkojuhlat urheilukentällä ja illalla jatkettiin juhlia palokunnan talolla. |
1963 |
Sammutus työn johtaminen helpottui kun palokunta hankki ensimmäiset radiopuhelimet vuonna 1963. Samana vuotena suunniteltiin ja myös hankittiin Fargo merkkinen ambulanssi. Rahat saatiin ”Ambulans till Grankulla” romukeräyksen avulla. |
1964 |
Rakennussuunnitelmat tulivat todeksi vuonna 1964, Shellin kanssa kirjoitettiin vuokrasopimus ja laina myönnettiin. Uusi autohalli nousi vanhan sodanaikaiselle lankku aseman ja ulkovaraston tilalle. Harjannostajaiset pidettiin vuonna 1964. |
1972 |
Vuonna 1972 alkoi taas uusi kausi paloturvallisuuden kannalta. Tähän asti oltiin sammutettu tavallisilla sinisillä pumpuli haalareissa. Varustettuna omalla nahkavyöllä, päälliköillä oli oma ”päällikkö malli”. Nyt tuli uudet määräykset voimaan. Ensin tuli tyyppihyväksytyt oranssit vyöt seuraavana vuotena tulivat uudet tyyppihyväksytyt ja paloturvalliset haalarit. |
1977 |
Vuonna 1977 Grankulla FBK:n ”hälytyspäivystys toiminta päättyi vuodenvaihteessa 65 vuoden ajalta”. Tämän jälkeen Espoon palolaitos hälyttää Grankulla FBK:n. |
1978 |
Vuonna 1978 oltiin niin pitkällä että kirjoitettiin yhteystyösopimus Espoon palolaitoksen kanssa. Tuolloin Espoon palolaitos otti vastuun paloturvallisuudesta Kauniaisissa, jonka jälkeen VPK:sta tuli Espoon alainen sopimuspalokunta. |
1979 |
Vuonna 1978 tuli sammutussopimus Espoon kaupungin kanssa. 1.1.1979 otti Espoon kaupunki vastuulleen koko Kauniaisten palo- ja pelastustehtävät. Ja Grankulla FBK:sta tuli yksi Espoon sopimuspalokunta.
|